אנא! אל תהיו ‘שְׁתַּיִם נָשִׁים זֹנוֹת’!
הסיפור של משפט שלמה ידוע לכולם. שתי נשים זונות מגיעות אל שלמה המלך עם תינוק חי שכל אחת טוענת שהוא שלה. שלמה שזכה ללֵב שֹׁמֵעַ מקשיב להן. הוא מבקש להביא לו חרב בה יגזור את התינוק החי לשניים וכל אחת תקבל חצי תינוק. פתרון פשוט. ‘שניים אוחזים בטלית, זה אומר כולה שלי וזה אומר כולה שלי, יחלוקו’. מבחינה משפטית פורמלית אין שום הבדל בין טלית לתינוק. ההמשך גם הוא ידוע. האם האמיתית היא זו המוכנה לוותר על האימהות שלה ובלבד שהתינוק יחיה. האם השקרית, היא זו שאינה מוכנה לוותר על חווית האימהות (הַשְליטה?) שלה גם במחיר של מות התינוק.
כך מסכם המספר המקראי: ‘וַתֹּאמֶר הָאִשָּׁה אֲשֶׁר בְּנָהּ הַחַי אֶל הַמֶּלֶךְ כִּי נִכְמְרוּ רַחֲמֶיהָ עַל בְּנָהּ וַתֹּאמֶר בִּי אֲדֹנִי תְּנוּ לָהּ אֶת הַיָּלוּד הַחַי וְהָמֵת אַל תְּמִיתֻהוּ וְזֹאת אֹמֶרֶת גַּם לִי גַם לָךְ לֹא יִהְיֶה גְּזֹרוּ’.
אבקש לטעון שגם אם היתה לשלמה האפשרות של בדיקה גנטית הוא לא היה משתמש בה. השאלה אינה מי האמא הביולוגית, אלא מי האמא! כלומר מי כל כולה למען התינוק ומי מחפשת את חווית האימהות (וב’נמשל’ שתיכף יתגלה – את חווית השליטה), וכשאינה יכולה לקבל אותה היא אומרת: גַּם לִי גַם לָךְ לֹא יִהְיֶה גְּזֹרוּ.
מראשית הציונות ועד היום, הקרע בין חלקי העם, הינו גדול וכאוב. היאוש מוליד מידי פעם את המחשבה שהפתרון היחיד האפשרי הוא ‘היפרדות’ של עם ישראל. בשעות הקשות, עלתה ועולה גם האפשרות של ‘מלחמת אחים’.
הרב אברהם יצחק הכהן קוק, עלה לארץ ישראל ב1904 והיה לרבה של יפו והמושבות. מיד עם בואו הוא נקלע אל עין הסערה של המחלוקת בין הישוב הישן לישוב החדש ואף חווה אותה על בשרו. את הכאב והעלבון שהוא חש על כך, הוא ביטא פעמים רבות. באחד המקומות הוא מספר מחדש, באופן אקטואלי – פוליטי, את הסיפור של ‘משפט שלמה’.
מַחֲלֹקֶת הַדֵּעוֹת עַל דְּבַר הַדְרָכַת הַכְּלָל. אִם בַּזְּמַן הַזֶּה, שֶׁרַבּוּ פָּרִיצִים נוֹשְׂאֵי דֶּגֶל הַהֶפְקֵרוּת בְּיָד רָמָה, רָאוּי לְהַפְרִיד אֶת הָאֻמָּה, שֶׁהַכְּשֵׁרִים נושְאֵי דֶּגֶל שֵׁם ד’ לֹא יִהְיֶה לָהֶם שׁוּם יַחַש עִם פּוֹרְקֵי הָעל הַפּוֹשְׁעִים… כָּל עִקָּרָהּ שֶׁל פְּלֻגְתָּא זוֹ, בָּאָה מִפְּנֵי הַשִּׁפְלוּת הַכְּלָלִית… אֵלֶּה הַכִּתּוֹת יַחְדָּו הִנָּן בָּזֶה בְּמַדְרֵגַת שְׁתַּיִם נָשִׂים זֹנוֹת שֶׁבָּאוּ אֶל שְׁלֹמה. הַדִּבּוּר ‘הֲבִיאוּ חֶרֶב’, נִסָּיוֹן הוּא מֵחָכְמַת אֱלֹהִים שֶׁבְּמַלְכוּת יִשְׂרָאֵל. אוֹתָהּ הָרְאוּיָה לְהִדָּחוֹת, הִיא הַטּוֹעֶנֶת: ‘גְּזרוּ’, וּבְהִתְמַרְמְרָה מַבְלֶטֶת הִיא אֶת אֲמִתַּת הַטִּינָא שֶׁבַּלֵּב שֶׁהִיא חָשָׁה בְּעַצְמָהּ, שֶׁכָּל עִנְיָנָהּ הוּא רַק ‘גַּם לִי גַּם לָךְ לֹא יִהְיֶה, – גְּזרוּ!’, וְהָאֵם הָרַחֲמַנִיָּה, אֵם הָאֱמֶת, אוֹמֶרֶת: ‘תְּנוּ לָהּ אֶת הַיָּלוּד הַחַי, וְהָמֵת לֹא תְמִיתֻהוּ’, וְרוּחַ-הַקּדֶשׁ צוֹוַחַת: ‘תְּנוּ לָהּ אֶת הַיָּלוּד הַחַי, הִיא אִמּוֹ!’.
הדברים מדברים בעד עצמם. שני הצדדים במחלוקת, שכל אחד טוען לזכות ה’אימהות’ על התינוק – האומה, הם ‘בְּמַדְרֵגַת שְׁתַּיִם נָשִׂים זֹנוֹת’! אחת מהן עוברת במהלך המשפט מהפכה עמוקה והופכת מזונה לאמא! זו האישה האומרת: תְּנוּ לָהּ אֶת הַיָּלוּד הַחַי, וְהָמֵת לֹא תְמִיתֻהוּ’, ‘הָאֵם הָרַחֲמַנִיָּה’, היא ‘אֵם הָאֱמֶת’!
ואל זמננו. להבות המחלוקת החריפה על הרפורמה המשפטית ועל אופיה של מדינת ישראל, הולכות ומתגברות.
המנהיגות של מחנה הימין והדתיים שניצח בבחירות, מתנהלת באופן כוחני וחסר אחריות לאומית וחותרת לחולל שינוי עמוק וכללי באופייה גם במחיר של שבירת הצד השני ואף מלחמת אחים והיפרדות.
המנהיגות של מחנה השמאל שהפסיד בבחירות, מתנהלת באופן מנוכר לחלק גדול מהחברה הישראלית הכללית ובחוסר אחריות לאומית כשהיא מהלכת אימים במלחמת אחים ובירידה (פיזית ופיננסית) מהארץ.
ברצוני לעשות עוד צעד ברוחו של הרב קוק ולומר משהו בשם האזרח הפשוט, בשם רוב החברה הישראלית (דתיים וחילונים, ימין ושמאל ובוודאי מסורתיים ומרכז). אומר זאת באופן ברור ולצערי גם בוטה: אתם שם, המנהיגות הפוליטית והחברתית והתרבותית של שני המחנות, הימין והשמאל, אתם לצערנו ובושתנו ‘בְּמַדְרֵגַת שְׁתַּיִם נָשִׂים זֹנוֹת’!
השאלה היא מי מהשתים תתעשת ראשונה ותהפוך לאם האמיתית?!
והנה הבשורות הטובות. יש אפשרות הרבה יותר טובה! יש אפשרות לשדרג את הסיפור. בסיפור המקורי, האמא האמיתית, כלומר המחנה הראוי להוביל את עם ישראל הלאה, הוא המחנה המוכן לוותר גם על היקר לו – אמונותיו וערכיו, למען היקר לו מכל – המשך הקיום של עם ישראל כולו. בסיפור המשודרג יכולה זו להיות שעתן הגדולה של שתי הנשים הזונות להפוך לשתי אימהות (שהרי שתיהן הן ‘אמהות הביולוגיות’)! וכך יהיה כתוב בסיפור העכשווי:
וַתֹּאמֶר הָאִשָּׁה אֲשֶׁר בְּנָהּ הַחַי אֶל הַמֶּלֶךְ כִּי נִכְמְרוּ רַחֲמֶיהָ עַל בְּנָהּ וַתֹּאמֶר בִּי אֲדֹנִי תְּנוּ לָהּ אֶת הַיָּלוּד הַחַי וְהָמֵת אַל תְּמִיתֻהוּ וְהַשְנִיָה אֹמֶרֶת בִּי אֲדֹנִי תְּנוּ לָהּ אֶת הַיָּלוּד הַחַי וְהָמֵת אַל תְּמִיתֻהוּ. וַיָעַן הַעָם וַיֹאמָר תְּנוּ לָהֶן אֶת הַיָּלוּד הַחַי וְהָמֵת לֹא תְמִיתֻהוּ’
וממש לא נורא אם יהיה לסיפור הזה גם ‘הֶפִּיאֶנְד’ משמח: ותלכנה שתיהן יחדיו ותגדלנה את התינוק – הזקן הזה לתפארת עם ישראל ומדינת ישראל.
חיים שלום.
הרב קוק מתהפך בקברו בימים אלה..
הציונות הדתית המפוארת , הגשר של השפיות , נפלה שבי בידי הבן גבירים והאבי מעוזים והסמוטריצים.. חילול השם וביזוי התורה זועק לשמים …
איפה הקולות השקולים המגשרים ? קולם נדם!
חיבים להשמיע דברי טעם של אחדות של גישור על כל במה אפשרית , הציבור צמא לזה, כל יום שעובר הסדק נפער עוד, ההתפוררות גוברת, היאוש והאלימות מרימים ראשם, אלה הקולות שאני שומע סביבי, הכאב עצום.
בתחילה היה נראה לי שצודקים בימין ונכון לשנות ולתקן עיוותים, אבל לא ככה , שופכים פה את התינוק עם המים..את הרכבת הדוהרת קשה לעצור אבל לפחות לעורר אנשי ציבור שישמיעו קול מאחד, קול מכובד, קול של אהבה אמיתית לחברה הישראלית.
ה’ יארנו נפלאות.
חיים תודה
כתבת יפה ! על מה צריך כל מחנה לוותר?
הקואליציה: על ההפיכה המשפטית . התמתנות וכתיבת רפורמה משותפת.
האופוזיציה :הציעו דיבור משותף . אולי עוד פניות …
הלחצים הם כדי שהקואליציה תתחיל להקשיב ולהפסיק את החקיקה החפוזה
תודה אסנת!
הכי חשוב לי שהאופוזיצה / השמאל יפסיקו להלך אימים ב’שרפת המועדון’ – ירידה מהמדינה, משיכת כספים, העברת חברות, ובוודאי – מלחמת אחים ויגידו ברורות זה העם שלנו! זו המדינה שלנו! זו הארץ שלנו! נאבק בכל הדרכים החוקיות למען אופיה הדמוקרטי והליברלי והיהודי (ואין שום סתירה בינהם, אדרבה הפריה והשלמה!) אבל לעולם לא ניטוש אותה ולא נחבל בה
מחילה, גם השמאל בבחירות הקודמות קפץ על ההזדמנות וחוקק וחולל חוקים חד צדדים לפי דעתו ומהפכות… וחינוך מחדש בכפיה של ילדי המחנה השני… אבל הימין לא קפץ וזעק מלחמת אחים ונשבור את הכלים, נכון?
ואם חוזרים אל ימי האלטלנה והסזון, גם שם יד הימין הושטה לשלום בין המחנות, אבל השמאל ניצל כל הזדמנות לשסע ולפלג ואף להרוג ולמסוק את בני צד הימין.
אני חושבת שהראיה שלך לא מפוכחת מספיק.
ראה נא כיצד הימין מתנהג בזמן ממשלות שמאל, וכיצד השמאל מתנהג בזמן ממשלות ימין.
שכתב נא את הפוסט לפי המציאות.
צר לי אבל לא אשכתב את הפוסט, למרות שבכל טענותיך יש הרבה מן האמת. לא אחדש לך אם אומר שב’צד השני’ יש המון טענות קשות על הימין והדתיים. השאלה אם אנחנו אוהבים ורוצים להמשיך ביחד או שמדובר על מאבק על שליטה וכח שבו כל צד שואף להכרעה. אהבה מקלקלת את השורה והיא אהבת חינם ואף על פי שמיצר לי דודי הוא.כמו בהרבה עימותים,כל אחד מרגיש צודק פגוע נעלה נרמס וכו’ השאלה מה הלאה, איזה סוג של חברה אחנו רוצים וגם כדאי להיזכר ביעוד של עם ישראל שחלק גדול ממנו לא מחובר אליו והתנהלות כוחנית רק תחמיר זאת. ועדיין איני טוען שאני ‘צודק’ אלא ששני הצדדים צריכים להתעלות מעל ה’צדק אל ה’אהבה’
בזמן שהציבור הדתל”י היה עסוק בכיבוש ויישוב שטחי מולדת הוא הזניח את המערכה של חינוך ישראל בארץ ובתפוצות ליהדות ולקיום מצוות, ואדרבא החרה החזיק אחרי כל שטות ורשע שעשו אנשי הציונות החילונית ביניהם אנשי מפא”י שהיו מלאים בעוול וברשע נוראי באמירה של עצמות יבשות וכו’. בזמן הזה נוצר פער עצום בין ה”ישראלי” לדמוקרטי, היום לצערנו לא ניתן לזהות את השמאל (גם הציוני) עם משהו שדומה ליהדות, הרבה מהם נכנסים לגדר של מוסרים ממון ונפשות ישראל לידי הגויים (ראה סוף חובל ומזיק) וכאשר כל הזמן הזה רוקדים אנשי הציונות הדתית במעגלים סביב האתחלתא דגאולה ההזויה הזו! אין כאן המקום לדבר על התפיסה התיאולוגית-משיחית של המדינה אך בגלל התפיסה הזו קיים עיוורון (לא באג – פיצ’ר) ביחס לפגמים המהותיים שיש בציונות ובמדינה, ולכן כמשל הצפרדע יישארו להתבשל בחקיקה אנטי יהודית ואנטי דתית ואינני יודע מה יוגדר כקו אדום אם בכלל!
המהפכה המשפטית הינה בעצם החזרת המצב לקדמותו, המחלוקת היא בהגדרת תפקידו של בית המשפט: האם עניינו לדון במוסר וערכים (שניהם של גויים) ולחנך את ישראל לערכי הגויים או שעניינו לדון בפרוצדורה מתוך קבלה והכלה של כלל הערכים שצומחים מתוך ההווי החברתי.
וזוהי הטרגדיה שככל הנראה רק התערבות עליונה תמנע אותה: גם אם הזונה מימין תוותר – התינוק יישחט. הזונה משמאל והשופטים הרשעים ידאגו לשנות את התינוק כך שיגדל בצלמם ובדמותם של הכופרים ושונאי ישראל, התינוק הזה ישנא וירדוף את האם הביולוגית ויעשה יד אחת עם גדולי האנטישמים מכל הדורות לרוצחה ולהשמידה. ולמצב הזה הגענו הודות להזנחה רבת שנים של מלחמה על הפצת היהדות בקרב כל ישראל.
נשאר לנו רק לזכור שעל כל יהודי כאינדיווידואל יש להסתכל באהבה וחלילה לא לשנוא אנשים כי אם רעיונות, ולזכות כמה שיותר יהודים בקיום מצוות בתקווה אולי ירחם ה’ ונכריע את העולם לכף זכות ונגרום תשועה לעולם
אין לי מה לומר מעבר למה שכתבתי בתגובה לאורלי ולאחרים בפייסבוק
צר לי ששני הצדדים רואים את הדברים מהזוית שלהם,שזו כמבון לא הבעיה, אלא חוסר הרפלקסיה והבקורת עצמית והיושר וההוגנות והענווה…
שלום א
כמובן שיש בדבריך צדק וכו’
אגיב רק עלקטע אחד מהם:
וזוהי הטרגדיה שככל הנראה רק התערבות עליונה תמנע אותה: גם אם הזונה מימין תוותר – התינוק יישחט. הזונה משמאל והשופטים הרשעים ידאגו לשנות את התינוק כך שיגדל בצלמם ובדמותם של הכופרים ושונאי ישראל, התינוק הזה ישנא וירדוף את האם הביולוגית ויעשה יד אחת עם גדולי האנטישמים מכל הדורות לרוצחה ולהשמידה. ולמצב הזה הגענו הודות להזנחה רבת שנים של מלחמה על הפצת היהדות בקרב כל ישראל.
אני מאמין בעם ישראל! אני בטוח שעם ישראל ימצא את הדרך הנכונה למרות החינוך הגרוע שיקבל. אבל כדי שה יקרה הוא צריך להמשיך ולהתקיים כעם ישראל ולא כ’חצי עם’, כמיגזרים גזורים זה מזה
שלום הרב.
דווקא התחושה שלי היא שהאנלוגיה למשפט שלמה בנושא הזה אינה במקום.
המלך בהסתר פנים, ויש אישה אחת שתמיד מוותרת, והאשה השנייה מנצלת את זה.
לי דווקא עולה יותר “ענוותנותו של מנחם בגין החריבה את הפרדת הרשויות והשחיתה את שירות המדינה”.
ברור שבשונה ממה שהיה בהתנתקות, כאן אסור לעשות דמוניזציה למתנגדי התיקונים במערכת המשפט, אסור למנוע מהם להשמיע את קולם, וגם חשוב לזכור שהם באמת חוששים, גם חששות מדומינים הם אותנטיים.
אבל אי אפשר שלא לתקן בגלל הכאב האותנטי שלהם.
תודה לך רותם על הדברים החכמים וכמובן גם האמיתיים שלך
על המציאות המאוד מורכבת אפשר להכיל כמה תבניות. אניבחרתי במשפט שלמה כי הוא נראה לי לא רק הכי נכון אלא הכי פורה.
העיקר הוא שנהיה חכמים וטובים ולא טפשים ורעים ונקמנים.
גם, כדאי להיזכר שיש לשמאל גם הרבה זכויות. זכרתי לשמאל חסד נעוריו של העליה השניה ולכתו בארץ ישראל בארץ לא זרועה וכו’ וכו’ זה לא היה כל כך מזמן…
לא בהתחשבנות על העבר נתקדם אלא ביכולת להתעלות על החשבונות המוצדקים ולגלות תבונה רוחב לב אחריות ואהבת ישראל באשר הם שם
טוב אני נסחף, אזאדום…
כל טוב