עוד לפני שמדברים על דתיות וחילוניות
פתיחה
מאמריהם של ידידַי מוטי קרפל ויואב שורק עוררו אותי לחשוב ולכתוב את הדברים הבאים. על כך מודה אני להם. מאמר זה אינו תגובה למאמריהם, אלא נסיון להתבונן על הנושא אליו התייחסו הם, כל אחד בדרכו שלו, מנקודת מבט נוספת.
אני מניח שכל אחד מאתנו מוצא את עצמו מדי פעם משתאה ונדהם מהפרדוכסליות של החיים האנושיים. אחד מהיבטיה המתמיהים ביותר הוא זה: הלא בני אדם כל כך רוצים לחיות, כל כך ממאנים למות, כל כך רוצים להיות מאושרים, ולמרות זאת מאז שאנו זוכרים את עצמנו עסוקים אנו בלהרוג או להרג, ברצף אינסופי של מלחמות שהפכו את ההיסטוריה האנושית לבית מטבחיים ומרחץ דמים.
במאמר זה אנסה לזהות ולחשוף את שורשי המצב האנושי העגום הזה, כדי להניס את צללי הספק והיאוש ולהאיר מחדש בלבי את האמון באדם וביכולתו להיחלץ ממעגל הקסמים הזה ולהגשים את חלומותיו הורודים על חברה אנושית מתוקנת ומענגת.
מהו שורש הסתירה הזו בין מה שכל אדם וחברה רוצים, לבין המציאות האנושית העגומה?
התשובה הראשונה העולה על הדעת, נעוצה בהבחנה בין ‘דתיות’ ל’חילוניות’.
דתיות וחילוניות
ה’דתיות‘ היא עמדה נפשית ותרבותית של ביטול ערכו של העולם הזה והחיים בו, אל מול העולם הבא, ושל התבטלות האדם אל רצון האל. ביטויה הרדיקלי הוא בביטול של האדם ושל אנושיותו, כלומר של תבונתו ומוסריותו, אל רצון הטהור של האל, הנשגב מבינתנו – השרירותי, כפי שהדבר בא לידי ביטוי בתנועות דתיות מיסטיות משחר ההיסטוריה ועד עתה. הביטול ה’רך’ של האדם, הוא הביטול הערכי: מָה אֱנוֹשׁ כִּי תִזְכְּרֶנּוּ וּבֶן אָדָם כִּי תִפְקְדֶנּוּ (תהלים ח ה). הביטול ה’קשה’ של האדם הוא חלקו בבטֵלות האונטולוגית של העולם אל מול המוחלטות והטוטליות של המציאות האלוהית. בלשון הקודש קוראים לזה: ‘אין עוד מלבדו’ ובלעז: ‘אקוסמיזים’ (אין עולם)
ה’חילוניות‘ היא הקוטב הנגדי של הדתיות. החילוניות הינה ‘אמירת הן’ אונתולגית וערכית לעולם ולאדם, ורצון וחתירה בלתי נלאים לתיקון האדם ולשיפור המציאות. החילוניות היא המצע הפורה של אתיקה ופוליטיקה, של מדע וטכנולוגיה, של תרבות וציויליזציה. ביטויה הרדיקלי הוא ב’אתאיזם’ (=אין אלהים) שלעומת ה’אקוסמיזם’ (=אין עולם), וב’הומניזם’ (הנאור או הרומנטי) שלעומת ה’דהומניזציה’, במובן של הכניעה וההתבטלות של האדם אל הרצון האלהי שלמעלה מ’טעם ודעת’.
אקדים ‘תרופה למכה’ ואומר ברורות: כל עיקרה של הבחנה זו באה לשרת את מהלך המאמר ולכן היא מתייחסת לשני קטבים ‘אידיאליים’ שכמובן אינם קיימים במציאות בצורה ה’טהורה’ שלהם. יתרה מזאת: יש בהגדרות הללו, ובכוונה, הולכה עד אבסורד, וממילא, קריקטוריזציה של הדתיות והחילוניות וכנ”ל.
על פי הבחנה זו, האשמה האולטימטיבית של האלימות האנושית מוטלת על העמדה הדתית שביסודה זלזול, בוז ואף שנאת החיים והאדם. כשאלה נטענים בחוויית התגלות ושליחות אלוהית, יוצאים בהולים וקדחתנים אבירי האלים למסעות צלב וחרב של טיהור וקידוש, שהם הם הטעם המובהק לרוב המלחמות שידעה האנושות. האור והתקווה נמצאים איפה באגף החילוני.
אלא שזה לא ממש כך. חילוניות אידיאולוגית לא רק מועדת להגיע, אלא אף הגיעה בפועל אל כל תהומות העריצות והטוטליטריות, הרוע והרשעה, האכזריות והאלימות הרצחנית. המאה העשרים בה נרצחו ונטבחו עשרות מיליוני אנשים בשם אידיאולוגיות חילוניות, על ידי ממסדים חילוניים שבראשם עמדו מנהיגים חילוניים (היטלר, סטלין, מאו ועוד), חשפה את החולשה של המהפכה המודרנית החילונית ופרכה את יומרותיה ה’משיחיות’.
לעומת זאת, דתיות רדיקלית ומיסטיות עמוקה לא חייבים להוביל לאלימות. באותה מידה הן יכולות לחולל ואף חוללו תנועה הפוכה: תנועה של אהבת האדם במישור החברתי, ופרישה ופסיביות קיצונית במישור ההיסטורי. דוגמא מובהקת לכך היא החסידות – באהבת האדם שבה, ויחד עם זאת בעמדתה המסתייגת והפסיבית ביחס למהלך הציוני הריאל-היסטורי.
אם כן למרות שאי אפשר לשלול לגמרי את האמת שבהבחנה זו ואת כוחה הפורה, נראה שהיא איננה ממצה את כל החשבון. סוד טירוף האלימות הרצחנית של ההיסטוריה האנושית לא נמצא לנו בדתיותה, ואור התקווה לא זורח לנו בדווקא מהאופק החילוני שלה.
אידיאולוגיות, אי-אידיאולוגיות ואידיאליזם
שמא נמצא הפתרון בהבחנה בין אידיאולוגיוּת לאי-אידיאולוגיוּת. אידיאולוגיה, דתית או חילונית, לעולם תביא לאלימות. הגאולה תמצא לנו בהזדכות על האידיאולוגיוֹת והאידיאלוגיוּת. רק חברה ואנשים חפים מכל אידיאולוגיה, יביאו לשגשוג של החיים האנושיים ולשלום.
משתי סיבות סבור אני שלא משם ‘תבוא הגאולה’. האחת, בפועל, אי-אידיאולוגיות, גולשת לאנרכיזם וניהיליזם, ואלו כבר הוכיחו את עצמם כמועדים לפורענות. שנית ועיקר, נראה לי שאין כיסוי למושג ‘אי-אידיאלוגיות’, ובפשטות, ‘אין חיה כזו’. עמדה זו עצמה היא אידיאולוגיה, ולא זו בלבד, אלא שיש לה תמיד תוכן פוזיטיבי כזה או אחר, וגם אלים ביחס ליריביו (האידיאולוגיים).
הפתרון נמצא לדעתי, בשוני שבין שתי פרדיגמות אידיאולוגיות (דתיות או חילוניות). האחת, אידיאולוגיה נחרצת וודאית בידיעתה את האמת והשקר, הטוב והרע, הנכונה למסור את הנפש, ליהרג ולהרוג, למען הביעור המהפכני של השקר והרע מן העולם. השניה, אידיאליזם פתוח להקשיב וללמוד, המבקש לתקן את האדם ואת העולם בעבודה פנימית ודיאלוגית, הדרגתית וללא כפיה ואלימות.
בכך הגענו לשאלה המשמעותית: מהו המקור של האידיאולוגיות האלימות והרצחניות? ומהו המקור של האידיאליזם המתבטא בפתיחת אופקים, הליכה והולכה ממילאית אליהם?
האדם – נפש אחת, שני יצרים והכרעה
נהוג לחשוב שהמקור לאופיין של אידיאולוגיות בכלל, הוא דתי – התגלותי, או פילוסופי – תבוני, כלומר, תיאוריה תיאולוגית או מטאפיזית. לדעתי המחשבה שמה שמעצב אידיאולוגיות, תנועות הסטוריות והתנהגות אנושית, הוא בעיקר משנה תיאולוגית או פילוסופית, הוא רפלקס ‘אינטלקטואליסטי’ שגוי שיש להשתחרר ממנו. הקטגוריה הרלוונטית יותר לענייננו, היא האנתרופולוגית והפסיכולוגית.
המקור אינו בשמים, שמי ההתגלות האלוהית, או שמי הארת התבונה הטבעית. המקור הוא בארץ, במבנה הנפש, באיכותה האנושית הבסיסית. מה שעושה את ההבדל הן ה’מידות’ ולא ה’מוחין’. האור נוגה מן המכלול הנפשי ועליו.
ה’נפש’ היא המקור והשורש. כלומר האיכות האנושית הבסיסית של האישיות היחידית והקולקטיבית. לאו דווקא במובן מטאפיזי או דטרמיניסטי כל שהוא, אלא גם ובעיקר במובן התרבותי, החברתי והחינוכי.
שני קטבים לנפש האנושית. שפל ונישא, מואר ואפל, טוב ורע, אגואיסטי ואלטרואיסטי, וכיו”ב. החוויה הקיומית הבסיסית העזה והמרה של האדם, היא החוויה של הסתירה והקונפליקט המובנים בעצם אישיותו. חוויה זו חוללה את תפיסת האדם כשניות בלתי אפשרית ולכן ‘טרגית’ של גוף ונפש (ה’בעיה’ הפסיכופיזית), ושל התפיסה הדואליסטית הדיכוטומית של נפש האדם שבאה לידי ביטוי במושגים כמו, יצר טוב ויצר רע, נפש אלהית ונפש בהמית, אגו ואיד, וכיו”ב[1].
תולדת שניות זו עלולה להיות קשה ומרה. הקנאה, התאווה והכבוד, עין הרע ויצר הרע ושנאת הבריות, הן המוציאין את האדם מדעתו, ועושים את החברה שאלה הן הכוחות המניעים שלה, למבָלַת עולם. הגאווה הבלולה בפחד היא שורש פורה רוש ולענה של המאוימות והכעס האובססיביים, היא המתגלה בשנאת הזר והאחר, היא המחוללת את הדרתם ואת האלימות כלפיהם.
אמנם, שניות קונפליקטואלית זו אינה חייבת להביא לתבוסה של האצילי, העדין והטוב שבאדם בפני השפל, הגס והרע שבו. ולמסקנה פטאליסטית – טרגית. אדרבא, היא יכולה לכונן את חיי האדם כחיים הרואיים של דעת, חופש בחירה וגבורת הכרעה. ‘רשות לכל אדם נתונה, אם רצה להטות עצמו לדרך טובה ולהיות צדיק, הרשות בידו, ואם רצה להטות עצמו לדרך רעה ולהיות רשע, הרשות בידו’. (רמב”ם יד החזקה הלכות תשובה פרק ה א).
אנשים טובים – חברה טובה – תיקון עולם
הבה נדמיין חברה שיסודה המידות הטובות של יחידיה, העין הטובה, הרוח הנמוכה והנפש השפלה, וכללן, הלב הטוב. חברה בה החכם, הוא הלומד מכל אדם, הגיבור, הוא הכובש את יצרו, והעשיר הוא השמח בחלקו. חברה שהאנשים שאיתם אנו מרגישים בבית, הם רחמנים ובישנים, גומלי חסדים וענוותנים. חברה החוקקת בלב בניה שאין אדם שאין לו שעה ואין דבר שאין לו מקום, אין דעה שאין בה אמת טובה וברכה ואלו ואלו דברי אלוהים חיים. חברה שתלמידי החכמים שבה אוהבים את המקום ואת הבריות, את הצדקות ואת המישרים, וגם את התוכחות. תלמידי חכמים שאינם מגיסים לבם בתלמודם ולא שמחים בהוראה, מתרחקים מן הכבוד ונושאים בעול עם חבריהם ומעמידים אותם על האמת ועל השלום. חברה בה כל אדם דן את כל אדם לכף זכות. חברה בה חביב האדם שנברא בצלם, וחייב כל אדם לומר, בשבילי נברא העולם, ובקול צלול, גם, שהשכינה מצטערת על כאבו של כל אדם. חברה בה כל המציל נפש אחת, הציל עולם מלא, ואין לך מצוה יקרה כפדיון שבויים. חברה בה שינוי הפרצופים והדעות הוא ברכה ולא קללה. חברה שתורתה תורת חיים וחסד.
חברה שאלה הם ערכיה ולאורם חיים בניה, היא חברה בה ילך ויאיר צלם אלהים שבאדם. כשזהו המצע הנפשי, כמעט ולא משנה איזו אידיאולוגיה (חילונית או דתית, לאומית או אוניברסאלית) תיזרע בו. קרקע נפש זאת, תצמיח תמיד פרחים יפים שיבסמו את אויר העולם, ופירות מזינים ומתוקים שישביעו ויענגו. חברה שזו התשתית הנפשית שלה, לעולם לא תוכל להיות אלימה ואכזרית, לעולם תבקש אך טוב וחסד, משפט ומישרים, יושר וצדקה, תעשה את הישר והטוב ותרדוף ותבקש שלום. אז יבנה העולם על אדני החסד, וישתכלל על ידי דרך הארץ הקודמת לכל תורה – דרך עץ החיים.
נכון, גם אמירה זו עלולה להפוך למן ‘משנה’, ‘פסל ומסכה’, ובזאת להחמיץ את הבשורה הפשוטה, המעשית שבה. אני מקווה שדברי לא יובנו כך. בסך הכל ניסיתי להפנות את תשומת הלב לקרקע ממנה צומחים חיינו, לתשתית בה מונחים יסודותיהם, למרחב שאליו כל כך חשוב שניפתח ונתכוונן – המרחב האנושי הנפשי הבסיסי, שטיפוחו ופיתוחו, יקרבו אותנו יותר מכל חידוש מטאפיזי, תיאולוגי, לאומי, או אסתטי, לגאולה, לעולם טוב הרבה יותר משל היום, ולחיים אנושיים שמחים ומאושרים לאין ערוך מאלה של היום. אנו קרואים ללא יותר, אך גם ללא פחות מעבודה אישית של פתיחת הלב והארת הפנים לעצמנו ולזולתנו. שבים אנו בזאת אל הכלל הגדול שהוא הראשית וגם האחרית של כל תורה ואידיאולוגיה: ‘ואהבת לרעך כמוך’.
אני מאמין באמונה שלֵמה, שלעם ישראל, לתרבות הישראלית ולחברה הישראלית, פה בארץ חמדת אבות ובתפוצות, יש את הרגישות והמודעות, הרצון והיכולת, תודעת המחויבות והזכות, התבונה והכלים (הלא הם כל אוצרות התרבות העתיקה והחדשה שלנו), ללכת בדרך זו ולתרום תרומה משמעותית לפרויקט האנושי הזה.
לפני הכל, זאת היא משאת נפשנו ותכלית קיומנו מאז הפציע אורנו בעולם: לך לך… ואעשך לגוי גדול… ונברכו בך כל משפחות האדמה. אחרי הכל, זהו החזון של כל נביאי ישראל.
נספח
לכאורה, בסופו של דבר, אני כן מדבר על ‘דתיות’, גם אם לא על זו השכיחה והשגורה, כי אם על כזו שעיקרה תיקון הנפש והחברה. לאמיתו של דבר זה לגמרי לא כך. אומר בקיצור ומן הסתם ארחיב בהזדמנות. ה’יהדות’ אינה ‘דת’! התורה אינה ‘כתבי קדש’! המצוות, אינן ‘פולחן’! זהו ‘אל”ף בי”ת של יהדות![2] ואנחנו קרואים להפסיק להיות דתיים!
[1] האמת היא שהקרקע המזינה את השורש הזה הינה קרקע מטאפיזית. כוונתי לשניות המטאפיזית של האדם, שהינו בו זמנית בורא ונברא, אלהים וחיה, נפש וגוף. בכוונה אני מעיר בהערת סיום ולא בגוף המאמר, כי רציתי שהוא יהיה אופרטיבי ופורמטיבי, יותר מאשר תיאורטי ואינפורמטיבי.
[2] למי שזקוק למקור, אני מפנה לדבריו הברורים והנוקבים של הראי”ה קוק בפנקס הדפים א [20]: ‘מה שאין אלהים מושג כי אם מתוך הדת, זה הפיל את העולם בעומק השפלות. האלהים צריך שיהיה נודע מכל החיים, מכל ההויה, וממילא יהיה ידוע בכל חיים ובכל ההויה. הדת היא אמצעי, עוזרת להכשיר את המעשים, המדות, הרגשות, סדרי החברה החיצוניים והפנימיים, באופן מתאים המכשיר את החיים ואת ההויה לדעת אלהים. אלהים איננו מתגלה בתוך הדת, כי אם באותה המדה שהדת עצמה היא חדורה מה שהוא למעלה מן הדת. דת, זהו שם הנאות אצל כל עם ולשון, לא כן בישראל, תורת חיים איננה דת לחוד. תורת חיים שלנו היא ההתגלות האלקית המתגלה בתוכה ביחד, כמכל ההויה.התורה וההויה, בהיותם לאחדים, מגלים הם את אלהים בחיים, בתוך הנשמה הפרטית והכללית. הקדש והחול, הוא חלוק מצד הדת, הדת תשים משטרה על עניני הקדש ותניח ידה מעניני החול, זהו מושג מחויב ממושג הדת.האלהים הוא מתגלה מן הכל, מתוך הקדש ומתוך החול’.
תודה רבה
שלום לך חיים.
ראשית אומר כי אל האתר שלך הפנה אותי חבר יקר, המכיר אותי כאפיקורס גדול ואתאיסט להכעיס, ואשר אמר עליך דברים יפים עד כדי הילולות ושבחים.
עיינתי באתר היפה שהקמת וגם קראתי בו מעט, ובכלל זאת גם את מאמר הפתיחה (“עוד לפני שמדברים על דתיות וחילוניות”).
יכול אני להסכים עם מחשבות רבות שהעלית במאמר זה, ואפילו לאמצן. אין להכחיש שמלחמות ורוע אין מקורן רק באידיאולוגיות דתיות, הגם שהללו היו אחראיות לרבות מהמלחמות הרעות שחווה העולם (חלקן מתואר בספר יהושע הרצוף בהשמדת עמי כנען וגם במלחמת החורמה בעמלק).
עם כך, גם היהודים היו חלק ממלחמות שמד בשם האלוהים או ההבטחה האלוהית, אבל הם כמובן לא לבד, ומאז חזרו גולי בבל לא זכור לי מקרה שיהודים הטיפו להשמדת עם אחר (הגם שיש בינינו לא מעטים שהיו שמחים לכך, אך הם בינתיים מיעוט קטן).
כמי שאינו מאמין באלוהים, מכל סוג, ואינו מאמין בהבטחה אלוהית או בחוקי התורה, קשה לי להסכים עם המובאות שאתה עושה בהן שימוש — כולן לקוחות מספר הספרים ומחכמת ישראל, שאין בהם חלילה פסול, נהפוך הוא, אבל חכמה ניתנה גם בגויים. לא אנחנו המצאנו את כל חוקי המוסר והחברה. יש בהסטוריה העולמית עוד גויים ( אני סולד מן המושג הזה, שבו משתמשים יהודים רבים) רבים וטובים שתרמו לתחום המוסר והחוק והסדר ובניית חברה מתוקנת. אני מציע לך לעשות שימוש ולצטט ולהביא בפני קוראיך גם ממיטב הפילוסופיה העולמית ודברי חכמה שאינם רק קשורים ביהדות.
— יש חוכמה בגויים ומוטב שנלמד גם אותה ונשלב אותה בחכמה היהודית.
ולסיום, הרשה לי לברך אותך על הדברים שאתה עוסק בהם ובתרומה שאתה מנסה להביא למען אחדות ושיתוף והבנה. הייתי שמח אם המסר יהיה אוניברסלי, ולא יתעסק רק ב”עם ישראל” שצדדים רבים לו — מאורתודוקסיה, עבור בקונסרבטיבים ורפורמים וגמור בחילוניים גמורים – כמוני – שרואים חשיבות עיקרית למדינת ישראל ולא מתיימרים לתקן את עם ישראל .
ובכלל, מיהו יהודי? אינני יודע כי יש דרכים רבות להגדיר זאת. מיהו ישראלי? זה כבר פשוט וקל יותר להבין ולהגדיר. הבא נתחיל בתיקון החברה בישראל על כל גווניה, ונוציא את הדת על כל רבדיה מניהול המדינה. זו תהא התחלה טובה לתיקון.
שלום גדעון!
שמחתי מאוד לקרוא את דבריך ואנסה להשיב להערות / קושיות שהיו שזורות בהם.
א. אני מסכים שיש חכמה ומוסר, ובכלל אוצרות רוח ותרבות אדירים ביצירה האנושית הכללית (הנה עקפתי את ה’גויים’, גם אני לא מת על הביטוי הזה). אני סבור שזה צריך להיות חלק מלימודי הליבה של מערכת החינוך שלנו, שלצערי גלשה באופן מופרז לקוטב המדעי טכנולוגי והזניחה את התשתית ההומניסטית של החינוך. אני לא נגד 5 יחידות במתמטיקה אבל גם מאוד בעד 5 יחידות בפילוסופיה, בספרות ושירה כללית ועברית. אישית אני ניזון ומתפרנס באופן קבוע מאוצרות הרוח הללו, בעיקר ספרות שירה ופילוסופיה ורואה בעליל כמה זה מוסיף לי, מעבר להנאה האסתטית הצרופה שאיני מזלזל בה כלל וכלל. עדיין, איני מקצוען בתחום, ואני משתדל לא להתחזות לכזה, אע”פ שגם בהוראה בע”פ וגם בכתיבתי אני משבץ משכיות החדה הללו פה ושם.
ב. אכן נכון, לא המצאנו, לא את החכמה, ולא את המוסר, ואפילו לא את המונותאיזם (ראה רמב”ם, משנה תורה, התחלת הלכות עבודה זרה). אני מוכן להסתכן ולומר בהכללה (גסה קצת, אבל קצת…), שלא המצאנו דבר! את העובדה שלוח השנה הישראלי הינו ירחי ולא שמשי, הסביר חכמינו בכך שכנסת ישראל נמשלה ללבנה ולא לחמה. ודוק, ללבנה שאין לה אור משל עצמה אלא היא מקבלת אותו מהחמה, ולא לחמה שיש לה אור מקורי משלה. אני מבין זאת כך – התרבות הישראלית לא מחדשת אלא בעיקר מעבדת, מעמיקה, מפתחת ומשכללת, זה כשרונה ובו תרמה תרומה כבדת משקל לתרבות האנושית הכללית.
ג. המתח בין פרטיקולריות (במקרה שלנו – לאומיות ישראלית) לבין אוניברסליות הוא מתח יסודי של חיינו כאן בארץ חמדת אבות. האיזון בין שתי הנטיות האנושיות הטבעיות כל כך הללו, הוא עבורי חידה לא פתורה. מכל מקום, אני מאמין שהפרויקט הכי דחוף, שלא לומר אקוטי, שלנו, הוא המשך בניה של חברה מתוקנת, זה צריך להעשות בזיקה של קבלה ונתינה למרחב האוניברסלי, אבל לדעתי את מירב תשומת הלב והמשאבים שלנו אנחנו צריכים להפנות פנימה. וכמו שכתבת, יש הרבה מה לתקן במערכות היחסים הפנימיות בתוכנו בין דתיים וחילוניים, ובינם לבין מחנות המשנה שבתוכם.
ד. מיהו יהודי? לא אתיימר לתת לשאלה הרת גורל זו תשובה ואסתפק בשני חידודים. האחד: יהודי הוא מי ששואל ‘מיהו יהודי’, השני: יהודי הוא ‘בן לאמא יהודיה’, כלומר מי ששפת ותרבות האם שלו היא השפה היהודית (אני מבכר, הישראלית או העברית)
כל טוב לך גדעון
חיים
תודה לך חיים על תגובתך היפה לדבריי. שוב אומר, מאמץ אנכי חלק הארי ממחשבותיך, ואין ספק בלבי שאתה חש קודם כל יהודי – ומכאן צומחות ופורחות ישותך ופועלך גם יחד.
שאלת מיהו יהודי לא מעסיקה אותי כלל ועיקר. אני ראשית דבר בן אנוש, ובעיני כל בני האדם שווים המה, בין אם יהודים הם או בני עמים אחרים.
אם כדבריך ” יהודי הוא מי ששואל מיהו יהודי ” – נו כאן יש אבסורד לא קטן. הרי היטלר וחבר צורריו שאלו יומם ולילה מיהו יהודי, כדי לזהות אותו ממרחק ארבעה דורות ויותר. בניגוד אליך ואחרים, הם לא ביררו אם האמא יהודיה, מבחינתם די היה באבא או אפילו בשמינית אבא.
מכאן אני למד, ששאלת “מיהו יהודי” היא חסרת ערך, יש הרואים בה דרך לזהות יהודי כדי להפלותו לטובה אל מול הגויים והערלים רחמנא ליצלן, (כפי שאנו מרבים לעשות כאן בישראל) ויש השואלים בכדי להרע עם היהודים.
לפיכך הייתי פוסל את השאלה הזו מלכתחילה. בעיני היא מאוסה ומטרידה. לא סתם שאלתי אותה בדברי תגובתי הקודמים, וזאת בכדי להמחיש עד כמה הרצון לקרב ולאחד ולמנוע פלוגתא בינינו כאן “בארץ אבות”, אתה ברצונך הכן והאמיתי בעצם מחפש משהו לא ברור. הרי בתוך מה שמכונה עם ישראל יש פלגים שאינם מכירים ביהדותו של אדם מסיבות שונות ומשונות. הגיור הרפורמי או הקונסרבטיבי נחשב למשוקץ בעיני היהודים החרדים ואולי אפילו בעיני חובשי כיפות סרוגות, ומבחינתי זה הכל קשקוש חסר חשיבות ואפילו גזעני.
בעיני חשובה המדינה והישראליות החדשה, על כל גווניה. כן, אני רואה בהסטוריה היהודית חלק מעברי ומורשתי, אבל בגבולות ברורים.
מבחינתי ההבטחה האלוהית היא שטות גמורה, המצאה של בני אדם שכתבו את התורה ואת ספרי הנביאים והכתובים על מנת להוביל את העם למחוזות מסויימים. אין אלוהים ולכן גם אין הבטחה אלוהית ולא מצוות של האל. כל אלה הם חוקים שנכתבו בידי אנשים בשר ודם, כפי שנכתבו חוקי חמורבי או חוקי מוסר וביוון או באירופה ובכל מקום אחר.
לפיכך, מבחינתי התנ”ך, שהוא ספר נפלא הכתוב בכשרון שהייתי קורא לו “מתת אל” אילמלא לא הייתי מאמין באל, הוא ספר הספרים והיצירה היפה ביותר והמרשימה ביותר שנכתבה במרוצת הדורות. אלא שכל החוקים שביצירה הזו לא צריכים לחייב אותנו היום. חלקם נהדרים ותקפים ומרביתם אינם אלא חזות תקופתם ותו לא.
אשר על כן, אני מציע לדבר על בניית מדינת ישראל על גווניה וגדעיה ואמונותיה, ואם זה כולל גם עשיית שלום בין מי חשים עצמם כיהודים אדרבא, אך לא על חשבון האחרים החיים בינינו, אלא יחד עמם.
אינני מתעלם מאנטישמיות שעדיין פורחת ברחבי עולמנו הקטן. אינני כופר באיומים הגדולים הרובצים לפתחנו כאן בחבל הארץ הקטן שלנו – ומסביבנו יהום הסער. אלה לא פוטרים אותנו מחיפוש השלום והאחווה בין כולם, לא רק בתוכנו כיהודים (שוב אשאל מיהו יהודי ולמה זה בכלל חשוב להבחין?).
למה רודפים ושונאים יהודים? מחק את המיותר:
כי הם שונים, מצליחים, מזלזלים בשאר העמים, מאמינים באפרטהייד אולי, חושבים כי הם העם הנבחר, מונעים מעם אחר להשיג את שאיפותיו תוך התעמרות בו, יורים במחבלים שבאים לרצחם נפש, זוכים ביותר מדי פרסי נובל, מנהלים את הבנקאות העולמית ושולטים בכספים ובמלכים ורוזנים….
כמו שלשאלה מיהו יהודי אין תשובה טובה, כך גם לשאלה זו -מדוע שונאים יהודים לאורך ההסטוריה – אין תשובה אחת טובה ומשכנעת.
הסבה שליהודים הגיעה מדינה ומקום שבו יוכלו להגן על עצמם, אף היא שנוייה ביהדות במחלוקת – ראה עמדת חלק גדול מן העולם החרדי וגורמים אחרים. אני גורס כי הקמת מדינת ישראל היתה מוצדקת והכרחית, אבל כפי שאנו מתנהלים שעשורים החולפים המדינה הזו עושה עוולות בלתי נסלחות וקרבה שנה אחר שנה למצב שמדאיג גם אותך בצדק רב – מריבות וחיכוחים פנימיים שלא רק שאינם מקרבים את “הגאולה ” (מה זה בדיוק?) אלא מעלים חשש לאבדון נוסף. כמו עוף החול הקם לתחייה ומת, כך גם אנחנו מחפשים כנראה תמיד את הדרך הבטוחה לקטסטרופה נוספת שאחריה שוב נקום ונעלה לארץ המובטחת. אולי זה גורלנו?
אתה איש טוב. תמשיך לנסות.
בידידות.
גדעון