במוצאי יום שמחה מעונן
פתיחה
על שמחת יום העצמאות שלי השנה, העיבה עננה. ליתר דיוק, שתים. הן נוצרו בעקבות מפגש שלי עם שני קבוצות של מאוכזבים ממדינת ישראל שקשה להם מאוד לשמוח ביום עצמאותה. משתי נקודות מבט קוטביות, שתיהן רואות שחורות. אם החברה הישראלית תמשיך ללכת לכיוון אליו היא צועדת כרגע, יקרה אחד משנים, או שהמדינה תתעצם, או שהיא תתפרק. שתי אפשרויות גרועות באותה מידה… ההתעצמות תבוא מתוך בגידה מוחלטת במהותה. ההתפרקות תהיה תוצאת הכישלון להחזירה אל דרכה הנכונה.
אני מתכוון כמובן לשתי הקבוצות המרכזיות היום בעם ומדינת ישראל – השמאל והימין הקשורות באופן די מובהק לחלוקה בין חילוניים לדתיים. הימין הדתי רואה את הִתְחָלְנוּתָה התרבותית והפוליטית של המדינה כאסון. השמאל החילוני רואה את הֲדָתָתָה של המדינה כאסון. אלה רואים בגירוש מגוש קטיף את הביטוי המובהק שאחריו אי אפשר כבר להמשיך להיות ציוני, להאמין במדינה, להמשיך להיות נאמן אליה ומסור להמשך קיומה והתפתחותה. אלה רואים בתוצאות הבחירות האחרונות ביטוי מובהק של אי האפשרות להמשיך להיות ציוני, להאמין במדינה, להמשיך להיות נאמן אליה ומסור להמשך קיומה והתפתחותה.
בדברים הבאים אבקש להמחיש ולפרט מעט את הקונפליקט החריף הזה ולחשוב האם וכיצד אפשר להפוך את המשבר שבעיצומו אני מצויים, ללידה של שלב טוב יותר של המפעל הציוני ומדינת ישראל ולא למה שיוביל לקריסתם והתפרקותם.
השאלה מימין
לאחר הגירוש מגוש קטיף התבקשתי להתמודד עם ספקות ביחס לערכה של מדינת ישראל כ’ראשית צמיחת גאולתנו’ ובאשר לערכו של המפעל הציוני כולו. חברים שרק תמול שלשום האמינו בוודאות שהציונות והמדינה הם ‘קודש’, שאלו אם לא הגיע הזמן להתפכח מהאשליה ולהודות בטעות. ברקע נשמע קולה של להקת מעודדים נלהבת בפזמון החוזר: ‘אמרנו לכם’… הספקות הובילו לשאלות מעשיות. מה אמור להיות היחס שלנו היחס למדינה ולמוסדותיה ואפילו לצה”ל? כיצד אפשר לשמוח ולומר הלל ביום חגיגת הקמת המדינה שגרשה את מיטב בניה מבתיהם באלימות וכוחניות נחושה ולא רגישה? את השאלה חיזקה המגמה הפוסטמודרנית והפוסט ציונית שגרשו גם את גוש הערכים המשותפים עד אז של החברה הישראלית. (תוצאות הבחירות האחרונות מספקות אמנם בטווח הקצר ובמישור הפוליטי אך לא התרבותי).
תשובתי לימין
ביחס למדינה אמרתי: ‘עודני מאמין באדם בישראל במפעל הציוני ובמדינה, למרות כל כישלונותיהם המפוארים. עודני נאמן לחלוטין לכל הנ”ל וטוב ויפה בעיני לתת הכל למען המשך קיומם והתפתחותם’. באשר ליום העצמאות, טענתי: ‘יום העצמאות הוא יום השבת של הגאולה. כמו שבשבת חייב אדם לראות את עצמו כאילו כל מלאכתו עשויה, כך ביום העצמאות צריך העם לראות עצמו כאילו כל תקומתו נשלמה. כמו ששבת היא ‘מעין עולם הבא’, כך יום העצמאות הוא ‘מעין הגאולה השלמה’. יום העצמאות הוא יום של שמחה והתענגות 1. על מה שזכינו לו בפועל עם הקמת מדינת ישראל 2. על הפוטנציאל הגדול שיש בה (להיות לחברת מופת מוסרית), ובעיקר 3. על כך שהיא, בעצם קיומה, הלא היא, לא פחות (ואי אפשר יותר) מתחיית המתים הלאומית’.
הוספתי והמשלתי: ‘אהבה המדינה אמורה להיות כאהבת הורים שציפו זמן רב וזכו סוף סוף לפרי בטן – אהבה שאינה תלויה בדבר (כמו למשל יופיו או כישרוניותו של הילד)’. הוספתי ודרשתי: ‘כמו שהתודה והשמחה ב’ברכת שהחיינו’ אינה על החולצה החדשה, אלא על פלא עצם החיים, בו או נזכרים עם כל חידוש, כך, התודה וההלל ביום העצמאות, אינם על הישגיה ומעלותיה, אלא על עצם קיומה כתשתית ומרחב של חיי חברה ועם. שמחת יום העצמאות היא אם כן, על המעבר המבורך ממוות לחיים, על השיבה (הלא מאוחרת מידי) הביתה, על התגשמות החלום. לא נוותר על מימוש החלום ולא ניסוג אחור ממרחב ההגשמה, גם אם החיים, הבית והמציאות, מצומצמים יותר, סבוכים יותר וקשים יותר מהמוות השלו, מהחלום הטהור ומהגלות הקסומה.
וחתמתי: ‘יום העצמאות הוא יום שבו אנו אומרים ברורות ונחרצות, ‘כולך יפה מדינתי ומום אין בך’! יום העצמאות הוא יום של עיוורון נהדר, יום של ‘סגי נהור’! יש לנו את כל השנה לחשוב ולדון, לבחון ולבקר, לחלוק ולהיאבק, לתקן ולשכלל. מגיע לנו יום אחד בשנה להרפות, לשמוט ולשבות, לשמוח ולהתענג על ‘שם העצם’ (הויה) של יום העצמאות’[1].
השאלה משמאל
בעת האחרונה הוטחו בי (כ’נציג’ של הציבור הדתי לאומי…) על ידי חברי מהאגף החילוני השמאלי, דברים קשים על מגמת ההדתה במערכות החינוך, הישיבות והמכינות, הצבא והפוליטיקה המגיחה ומתפרצת גם מכל קרן זווית ברחוב על ידי אבירי הא-ל והיהדות המבקשים להציל את נשמות אחיהם הטובעות ביוון מצולה ולהאיר את חייהם החשוכים, בכל מחיר…
אביא לדוגמא שני מפגשים מהשבועות האחרונים, שהביאו אותי אל יום העצמאות בתחושה קשה של מועקה. מפגש עם אדם מן השורה ועם אישה מהשורה הראשונה של האינטלקטואלים בישראל. שניהם ביטאו כל אחד בשפתו שלו, אימה ופחד, תיעוב ושנאה לציבור הדתי בכלל, ולציבור הדתי לאומי בפרט. זה ביסס את עמדתו על גילויים וולגריים, של דתיות פונדמנטליסטית אטומה וכפייתית, שהוא נתקל בהם יום יום. זו ביססה את עמדתה על מיפוי של ארץ הציונות הדתית על כל מחוזותיה האידיאולוגיים. מתוכו עלתה תמונה קודרת ומבהילה של ציבור השבוי באידיאולוגיה משיחית – גזענית – אלימה ההורס ומחריב את כל המפעל הציוני ואת מדינת ישראל. מדינת ישראל הציונית, מבקשת להיות ולהתנהל על אדני הרציונליות והריאליזם, ערכי המוסר והצדק האתיים והפוליטיים. והנה בא הציבור הדתי לאומי ומתעקש לראות אותה כמהלך אלוקי של גאולה ומשיחיות ולייחס לה ערך דתי. והכי גרוע, מתיימר להבין את ‘התוכנית האלוקית’ לשלביה ולגזור מכך נגזרות פוליטיות ששיאן, מדינת הלכה ומקדש… וכל זה בוודאות נחרצת.
תשובתי לשמאל (?)
במחשבה ראשונה ואחרונה, נראה לי שהתשובה לשאלה מהשמאל היא אותה תשובה: ‘יום העצמאות כיום השבת של הגאולה’ כנ”ל.
אך במחשבה השנייה, הבנתי שזה לא כל כך פשוט, מפני שהמחלוקת היא על המהות של המפעל הציוני ומדינת ישראל, לא פחות מזה. מחלוקת על הנחות היסוד, שהיא תמיד קשה יותר. מה שהוא היסוד והשורש של הכל בעיני המחנה האחד, הוא תמצית התועבה בעיני המחנה האחר.
מנקודת המבט של מחנה השמאל האידיאולוגי, ראיית מדינת ישראל כמענה לכיסופי הדורות ותפילותיהם, כהתגשמות חזון הנביאים וכ’ראשית צמיחת גאולתנו’, ואף כ’כסא ד’ בעולם’, היא הסדין האדום המוליד אימה ופחד, שנאה ותעוב, (תוצאות הבחירות האחרונות החריפו את הטון אך לא חידשו דבר).
מנקודת המבט של מחנה הימין האידיאולוגי והדתי, ראיית מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית ליברלית של כל אזרחיה המושתת על הערכים המודרניים של צדק ושוויון מוחלטים וכו’, היא הטעות היסודית והחטא הקדמון של הציונות שבא לידי ביטוי בבקשתה להיות ‘עם ככל העמים’. עם כך אי אפשר להשלים בשום פנים ואופן.
המחלוקת היא אם כן על עצם המפעל הציוני ועל מהותה, ערכיה ויעודה של מדינת ישראל. לכאורה, זו מחלוקת שאי אפשר ליישבה, אלא להכריעה לכאן או לכאן במאבק כולל – חברתי, תרבותי ופוליטי. גם אם נשבות ביום העצמאות מריב ומדון ונשקוד כל השנה על פתרון המחלוקת, לא נעלה בידינו מאומה!
זו אמנם המסקנה המתחייבת מהמצב הנוכחי של חוסר האמון והחשד, הפחד והאיבה שעיצבו בחברה הישראלית במשך שנים, שיח חברתי, תרבותי ופוליטי מתלהם ושטוח, המיוסד על הכללות גורפות שמהן נגזרות האשמות נוקבות. השיח הגס והאלים הזה הוא ‘גולם שקם על יוצריו’. הוא הפך כבר מזמן לכוח ‘עצמאי’, המוסיף עוד ועוד שמן לבעירה המאיימת לכלות את הכל. אנשים מכל המחנות, כולל החכמים והטובים שבהם, ‘מתנבאים באותו סגנון מתלהם’ ואינם שמים לב שבשותפות זו שלהם בסגנון השיח הזה, הם מוסיפים להרס שעליו הם מקוננים (ללא ספק, על כך נאמר: הדרך לגיהינום רצופה כוונות טובות’). רק שינוי רדיקלי של סגנון השיח יחלץ אותנו מהמערבולת המסוכנת הזו המאיימת לשאוב את כולנו אל התהום. רק הפגת החשד, הפחד והאיבה, ההתנשאות והבוז ישנו את השיח מעיקרו. השאלה המתבקשת היא: כיצד עושים זאת? כיצד עוקרים משורשה את ה’יבלית’ הזו של שנאת החינם שכבר החריבה את החברה הישראלית פעם אחת ועשתה בנו שמות עוד פעמים רבות? התשובה (כמו בסוגיות רבות) ברורה, גם אם אינה קלה כלל וכלל למימוש.
מחלת הבורות ההדדית הכפולה
השורש הפורה ראש ולענה של המצב הזה, הוא הבורות ההדדית הכפולה.
בורות במובן של חוסר הכרות אנושית ממשית בין בני המחנות ההולכים ומסתגרים להם במתחמים מיגזריים ‘מוגנים’. כשלא חיים ביחד מגיל אפס בשכונה בגן בבית הספר, בתנועת הנוער וכו’, נוצרים בהכרח (בסיוע הנדיב של אינטרסנטים למיניהם, המלבים את הבעירה) דימויים דמיוניים ואף דמוניים בשני הכיוונים.
בורות נוספת, היא הבורות התרבותית והאידיאולוגית. אם לבטא זאת בפשטנות, הדתיים לא מכירים את התרבות הכללית, ערכיה וערכה, והחילונים לא מכירים את היהדות, ערכיה וערכה.
התרופה למחלה הכפולה, כפולה אף היא:
ההתוודעות של איש אל אחיו, החיים בצוותא, האהבה והרעות ויחד עם זאת, הידיעה, ה’אוריינות’ שאפיינה תמיד את עם ישראל.
רק כך אפשר יהיה לשנות את המצב ולעצור את השלכותיו הקשות והמסוכנות.
כל עוד נמשיך לחיות בבורות ובניכור אנושיים, רעיוניים ואידיאולוגיים, ימשיך כל מחנה לצייר את המחנה האחר באופן שחור משחור. הבורות הכפולה הזו תמשיך לייצר ראיה שטוחה ובינארית, רגשות מרים וקוצפים ושיח מכליל וסטיגמטי ונגטיבי לחלוטין.
אם בני ובנות המחנות יתוודעו זה לזה, יחיו ביחד, יפגשו ביום יום, ישוחחו, יטיילו, יבלו ביחד וכל כיו”ב, יתוקן העיוות האופטי הנוכחי וילכו ויעלמו כל נגזרותיו הגסות והפראיות. הָרֵעוּת הפשוטה הנרקמת במשעולי היום יום, האמון והכבוד ההדדי שהיא תוליד ותכונן את האפשרות של חיים טובים ביחד, ללא טשטוש המחלוקת אבל do ללא צבירה של פחדים וטינה.
אם במקביל יתחולל גם תהליך של למידה בצוותא והתוודעות רחבה ומעמיקה אל המקורות העתיקים והחדשים שלנו ועם מבחר היצירה האנושית, תבוא גם ה’ידיעה‘ ותפוגג את הבורות.
כשזה יקרה, יובן ויופנם שעם ישראל היה, הווה ויהיה תמיד מגוון. אין צורך להגיע לאינטגרציה ואחידות, כי ריבוי הפרצופים ושונות הדעות הוא ברכה גדולה.
מכאן רק כפסע לדיאלוג אמתי, שראשית, יביא ברכה לכל מחנה לפי מה שהוא. משיתפתח ויעמיק הוא יתמודד עם האתגר הלא קל של הנהרת והבהרת המכנה המשותף הרחב והעמוק של עם ישראל והבשורה – החזון – היעוד הכלליים שלו, פתיחת הלבבות למכנה ולחזון המשותפים, תיצור מציאות חדשה. כל ‘שבטי ישראל’ לא רק ישכנו וילבלבו לבטח יחדיו, אלא ישלבו ידיים ליצירה משותפת. יצירה שרק אם כולם – כל הפסיפס האנושי, החברתי והתרבותי המרהיב הזה – יתגייסו אליה, יתמסרו אליה ויתרמו לה את חלקם המיוחד, היא תלך ותיווצר.
הערה והצעה במוצאי יום מנוחה
הזדמנו לידי השבת עיתוני ‘הארץ’ ו’מקור ראשון’ של יום העצמאות ושבת וקריאתם העבירה אותי שוב את החוויה אותה תארתי בראשית דברי. זה הזכרי לי רעיון נשכח שלי. הנה הוא: אני מציע שכל מי שחותם מינוי על עיתון ‘הארץ’ יקבל גם את עיתון ‘מקור ראשון’ וכל מי שחותם מינוי על עיתון ‘מקור ראשון’ יקבל גם עיתון ‘הארץ’. זה יאתגר וישביח את העיתונים ולא פחות מכך את הקוראים. אלו ואלו יצאו נשכרים מכך. החברה הישראלית בוודאי תרוויח מהרחבת האופקים ותוספת הרפלקטיביות של בניה ובנותיה מכל המחנות…
[1] את תשובתי אפשר לראות בהרחבה בבלוג ‘חיים בריבוע’ במאמר: ‘אני מאמין ביום העצמאות‘
חיים היקר.
יפה דרשת ולדעתי ירדת לשורש המחלוקת. המאמר שווה תגובה מסודרת אך בשעת ערב זו רק אעיר על שני נושאים:
א. פינוי גוש קטיף: כמה נוח לפקפק בציונות ובמדינה שהצילה את התושבים מעצמם, בנתה להם ישובי לוקסוס בורגניים וריפדה את חשבונות הבנק של המפונים וצאצאיהם…
ב. אתה די צודק באבחון הניכור בין דתיים לחילוניים כנובע מבורות. עם זאת, תהליך ההתוודעות שאכן היו לו יוזמות שונות במערכת החינוך ובתנועות הנוער הוא תמיד חד-צדדי ומתמצה בניסיון לקרב את החילוניים לדתיים, אבל התהליך המקביל המתבקש אינו מתקיים!
ולבסוף, אני מוחה על ההפרדה הפסקנית בין ימין ושמאל. הימין אליו אתה מתייחס הוא בעיקר השוליים המשיחיים/ אמוניים/ פשיסטיים.
והשמאל, אינו שמאל כלל בהגדרתו הפוליטית ורובו נוטה מהמרכז וימינה, לעבר הימין השפוי (ולא לליכוד המושחת שהשתלט על השלטון).
שלום יאיר חביב ויקר!
ראשית, תודה על ההתייחסות, מה עוד שהיא בגדול, מחמיאה…
ביחס למה שכתבת על הגרוש מגוש קטיף, זה הרבה יותר מורכב במחילה. לפי דבריך הם ממש זכו בפיס… כמובן נושא לשיחה פנים אל פנים.
ביחס לחד צדדיות של נסיונות ההידברות, אני מסכים איתך, אבל אני מאין שאפשר להגיע גם להידברות אמיתית והוגנת וכנ”ל
ביחס לשטחיות ההבחנה בין ימין ושמאל ודתיים וחילוניים – אני לגמרי מסכים איתך, אלא שלשם הקיצור והחידוד ויתרתי על האריכות והדייקנות.
יחד עם זאת, אל תשכח שבהיסטוריה (גם שלנו וגם הקרובה) מיעוטים ‘קיצוניים’ אך ‘איכותיים’ הם אלה שיצרו מגמות ופרצו דרכי תודעה ועשיה, גם אם בדרך כלל נחשבו בהתחלה ל’מוזרים’ וכו’… לכן לענ”ד, הם ממש שווים התייחסות רצינית.
שבוע טוב!
חיים
חיים היקר.
לא אשתוק על עלבונות!
למיטב זיכרוני היה פינוי מגוש קטיף שהממשלה החליטה עליו בהעדר שיתוף פעולה מהמתישבים, לא גירוש. ה”מגורשים” שכחו מה היה שם: טבח כמעט יום-יומי של אזרחים: גברים, נשים וטף וכמויות אדירות של חיילים שמסרו נפשם. על מה בדיוק?
ולידיעתך, כל ה”מפקפקים” האלה בציונות ובמדינה גודשים כעת את משרדי הממשלה השונים שלא להזכיר את הרשויות המקומיות הפיקטיביות ביו”ש. זו צביעות במסווה אידאולוגיה!
הייתי מעדיף לא להגיב על עלבונות אבל מכיוון שלא מדובר בעלבון אישי, אומר רק שנתת בכך דוגמא לשיח מכליל וכו’ וכו’, והלא על דא קא בכינא…
לחיים ידידי
אחד המקומות שבו מתנהל מפגש ישיר ואמיתי בין חילונים לדתיים ימניים ושמאלניים, אורתודוקסים, רפורמים וקונסרבטיבים, בקיצור כל הקשת של החברה הישראלית, הוא פורום ראשי המכינות הקדם- צבאיות. שאני חלק ממנו.
במפגש שלפני האחרון הרצה פרופסור אשר כהן והראה מחקרית לא רק שאין הדתה לא בחברה ולא בצה”ל אלא שהסטטוס-קוו הולך אחורה לטובת החילון של המדינה. כשאחד מראשי המכינות החילוניות טען שנותנים לרבנים להיכנס לצבא ולא למרצים חילונים. (מה שלא נכון עצרו את ההרצאות של כולם), קם ראש מכינה חילונית אחרת ואמר לו: “אתה קיצוני עם ישראל הולך לאמצע. הדתיים פחות קיצוניים והחילונים פחות קיצוניים אתה נשארת מאחור”. רבי חיים אתה נפגש יותר מידי עם המיואשים וחושב שזו תמונת החברה הישראלית. יש כתבה נהדרת של ד”ר גבי טאוב על התופעה, שהתפרסם בארץ. על המיעוט בלי האחריות שמנסה לנהל כאן את המדינה. מומלץ. כיף כל פעם מחדש להיפגש על ראשי המכינות יש אחווה, ושלום ורעות, למרות מחלוקות לא פשוטות. אז שימותו הקנאים.
אהלן זאביק!
כמו תמיד אתה שופע אופטימיות מדבקת. תודה!
לעצם הענין ראה מה שכתבתי למטה ליאיר – פעמים רבות קבוצות מיעוט קיצוניות הן המובילות את החברה ולאו דווקא הרוב שבאמצע.
תכל’ס, קח אותי פעם למפגשים הנחמדים הללו…
כל טוב
חיים
הרב חיים
קבוצות המיעוט הללו הן זן הולך ונכחד. שרק ההתייחסות אליהם נותן להם חמצן להתקיים. אני באמת חושב שפשוט צריך להתעלם.
יש לי חבר בן כתתי, פרופסור למדעי המוח באוניברסיטה העברית. השמאלן הכי קיצוני והכי דעתן שאני מכיר, אוהב ומוקיר. ואני מעיד שזה הדדי..(כלומר אני הדתי הכי קיצוני ודעתן שהוא מכיר). חצי שנה הוא חי כאן חצי שנה הוא חי בבית שקנה באיזה כפר פסטורלי בצרפת. שחי עם גויה נחמדה מצרפת. בחור שהיה מ”פ בגולני שלחם בקרב על החרמון, שאומר לי במופרש שהיום לא היה מתגייס לצה”ל ולא היה שולח את ילדיו לצבא.
מחנך הכיתה שלנו ז-ח היה יהושע סובול הידוע. ואנחנו עושים עד היום מפגשים. בכתה שלנו למדה גם הרבנית רות דורון ז”ל (אשתו של הרב ישעיהו דורון) היינו 17 ילדים בכתה. לשנינו יש פי 4 נכדים מכולם ביחד.
מקווה שנצליח לשכנע את עם ישראל בצדקת הדרך היהודית ולא רק בגלל שאנחנו הרוב. כי אחרת זה באמת יהיה עצוב. להפסיד כלאנשים כל כך איכותיים. יצא עכשיו ספר בשם: ‘המוות המוזר של אירופה’ / דאגלס מאריי. זה מה שקורה פה לשמאל הישראלי הקיצוני והרעשני. ואם הם היו חיים בחו”ל הם היו מתבוללים מזמן. מזל שיש לכולנו את מדינת ישראל. תחי מדינתנו המופלאה והקדושה
אמנם איני ראש מכינה, אך אני כן יושב בקשר עם רבים בחברה הציונית חילונית ולצערי אני רואה את המחנק אותו מתאר הרב חיים. זוהי אותה תופעה שהתרחשה בירושלים, מתרחשת כעת בחלקים גדולים יותר של הארץ. אכן רבים חשים מדוכאים, חסרי אוויר ובעקר- בתודעת מיעוט חריפה ביותר. תודעת מיעוט זו מתרגמת בעשור האחרון לזחיחות של הצד המנצח, לסימון בוגדים, להוקעת אלו שחושבים אחרת.
בירושלים החילונים עזבו והעיר ירדה למצב סוציו אקונמי 2. ללא תיקון עמוק כך גם יקרה בשאר הארץ.
רק אעיר שהבורות ההדדית שעליה אתה מדבר רחוקה מלהיות סימטרית.
דתי ממוצע מכיר את עולם הערכים / הרוח / התרבות החילוני הרבה יותר מכפי שחילוני מכיר ממוצע מכיר את אלו שלו. אחת הסיבות הפשוטות לכך היא שהתרבות השלטת במרחב שבו אנו חיים היא התרבות המערבית, היא ה’מובן מאליו’ של החברה. יש לכך סיבות נוספות.
יאיר כתב למעלה שהמצב הפוך וקיבלת את דבריו. וזה מצחיק – הסיבה לכך שהמפגשים הללו נחווים כמפגשי קירוב היא משום שעצם המפגש של חילוני עם היהדות או אפילו עם אנשים דתיים הוא במידה רבה ‘אירוע’ בעוד שהמפגש של דתי עם החילוניות (אמנם לא עם החילונים) הוא במידה רבה הבסיס של הקיום שלו כאן.
שלום גבריאל!
אני מסכים שהדתי הלאומי חי במרחב חילוני ולכן מכיר אותו, אך בדרך כלל זו הכרות וירטואלית ודלה. וירטואלית – בדרך כלל הוא לא נכח / לקח חלק בארועי תרבות ‘תל אביביים’, אלא שמע עליהם מכלי שני ושלישי. התוצאה ידע שטחי ופקטי ולא פעם מעוות. דלה – כמורה של צעירים וצעירות דת”ל (יותר מ30 שנה) האופקים התרבותיים שלהם, בעיקר במה שנקרא ‘תרבות גבוהה’ (ספרות, שירה, פילוסופיה, אמנות וכיו”ב),הם צרים באופן מדאיב.וגם כאן הידע בא מכלי שלישי ורביעי (כולל מורים שגם הם למדו זאת מכלי שני ושלישי…) ולא מתוך מפגש ישיר. אגב הדלות והשטחיות הם גם ביחס ל’תרבות הישראלית’ ולא רק החדשה, אלא גם העתיקה והמקודשת. אני לא ממש יודע מה המצב בצד ‘החילוני’. אני מניח שאינו שונה באופן משמעותי.
בכל אופן תודה על הדיוק!
חיים