לבן מלכים שנתאוה דבר שאי אפשר לו (שאינו ראוי לו),
והיה אביו מפתיהו ואומר לו, בני אם אוכלו אתה, מזיקך הוא,
וכיון שראה (המלך – האב) שלא הקפיד (שבנו אינו שומע בקולו),
אמר לו, כך וכך תהא עושה, ואין את ניזק (לגמרי, אלא רק חלקית).(מדרש תנאים לדברים פרק כא)
אינוסה של אישה שבויה בשעת קרב, הוא מעשה פסול ומעורר רתיעה וסלידה. גם במציאות המלחמות הקדומות, עת לקיחת שבויים לעבדות, שריפת ערי האויב והכחדתו עד תום, היו חלק מהמלחמה עצמה, ברור לחלוטין שתפיסת שבויה ואינוסה היה דבר שהתורה סולדת ממנו
חז”ל מבטאים זאת באופן חד משמעי: ‘דיברה תורה כנגד יצר הרע’ . כלומר, התורה העריכה שהתוהו ובוהו של המלחמה, סכנת החיים, פרצי ההרס והאלימות המתחיבים מסערת המלחמה, עלולים לחלחל אל ליבו של הלוחם, לפרוץ את המנעול של המרתף האפל של אישיותו ולחולל התפרצות של הקיטור היצרי הדחוס שם (שמסתבר שהתעצם במלחמה) שיציף, ישטוף ויסחוף אותו בעוצמה עזה. במצב זה, קלוש הסיכוי שלו לעמוד בפרץ ולהתגבר על יצרו הרע – תאוותו הפראית. לכן בחרה התורה בדרך של ‘מיזעור נזקים’ ונתנה מקום ‘לרע במיעוטו’, עם שהיא אינה מסתירה את סלידתה מהיתר דחוק זה שאינו אלא כניעה אומללה ליצריות הפראית של האדם.
ברור ומובלע בכך, שכל מי שיכול היה גם בעבר, להתגבר על התקף התאווה שלו והחשק משולח הרסן לאנוס אישה, הרי היה עדיף ומשובח, וכל שכן מי שלא היה לו ‘יצר הרע’ שכזה!
פשוטם של המקראות לפי רוב ככל המפרשים, התנאים והאמוראים הוא, שגם אם גוברת התאווה הפראית הזו על החייל, חייב הוא לדחות את הביאה הראשונה בחודש ימים, בו תשהה השבויה בביתו. ההיגיון הפשוט של הנחיה זו הוא שההמתנה תצנן ואף תכבה את אש התאווה הפרועה, ותכליתה הברורה היא להוריד את הלוחם ששב לביתו, לעצמו ולעולמו, מהעץ הרע עליו ‘טיפס’. אם למרות זאת הוא עדיין חפץ בה, עליו לשאת אותה לאישה ולהתייחס אליה כאשתו לכל דבר. זהו הרע במיעוטו.
נכון, הרמב”ם פסק שמותר ללוחם לבוא עליה בפעם הראשונה כבר בזמן המלחמה, אך כבר תמהו עליו ראשונים ואחרונים. הוא עצמו אומר במפורש שפסיקתו זו אינה נובעת מהצדקתו את המעשה, חלילה , אלא גזורה אף היא מהעיקרון המכונן של ‘דיברה תורה כנגד יצר הרע’ אלא שהיא מרחיבה את ההיתר בנסיבות הסבוכות והעגומות הללו.
הבה נאמר ברורות: יצר רע זה, עבר זמנו! נכון גם במלחמה העכשווית אנו נזקקים לכוחות הנפש הקשים. התוהו ובוהו, האלימות וההרס שהמלחמה זורעת אף גדלו בהיקפם, ובהתאם לכך גם השפעתה ההרסנית על הלוחם. אך בכל הנוגע ליחס הלוחם אל האויב ושבוייו ובפרט לאוכלוסייה אזרחית לא לוחמת של זקנים נשים וטף, נשתנתה הנורמה, לפחות להלכה אם לא למעשה. במלחמות ישראל לעומת זאת התבררה למעלה מכל ספק העובדה שצה”ל הוא צבא מוסרי לעילא, ושחיילי צה”ל משוחררים מתגרת ידו של היצר הרע הזה. הלוחם הישראלי העז אך גם עדין הנפש, ומכלול הלוחמים כקבוצה שמוסריותה שלובה בזהותה, לא רק שאינם זקוקים להיתר דחוק זה, אלא הם מוחלים עליו בשאט נפש.
יתרה מזאת, דומני שניתן לומר בלי להגזים שההיתר הזה (בעיקר כשהוא נתפס באופן שטחי ומעוות) גורם ל’חילול השם’, מוריד את קרנה של התורה בעיני עם ישראל ומרחיקו ממנה. לכן, טוב הייתה עושה הרבנות הראשית כבר בעבר, ומכל מקום עדיין לא מאוחר, וזו חובתה וזכותה כיום, לתקן תקנה חד משמעית המפקיעה אף את התוקף הדחוק של ההיתר לאינוס שבויות קרב, שהפך מיותר ומביך. כשם שתקנת רבנו גרשום לבטל ולאסור את ההיתר של התורה לשאת שתי נשים, נתקבלה בישראל, וכיום הפך עניין זה למובן מאליו, כך הגיעה העת לתקן תקנה זו, שבודאי תתקבל בעם ישראל, ושכולנו נצא ממנה נשכרים.
פרשת ‘אשת יפת תואר’ מציפה בעיתיות כללית חמורה נוספת, שגם אותה אין לטייח, אלא להתמודד ביושר ובאומץ. כוונתי היא ליחס ל’אחר’ בכלל ולאישה בפרט. גם אם ביחס לימים קדומים, יש בפרשה יחס מתקדם מאוד אל האישה השבויה, אין הוא הולם עוד את נטייתנו המוסרית היום. לכן, אך טבעי שנסתייג מהיחס המחפצן, הבא לידי ביטוי בפרשה זו (גם בהבנה הכי מרוככת שלה), ביחס לאישה השבויה, ונתנער מכל מה שיש בו מן היחס המשפיל והמדכא את האישה בכלל, וכל ‘אחר’ ‘גר’ ו’זר’.
יתרה מזאת. פרשת ‘אשת יפת תואר’ הינה גם ‘משל’ ו’בנין אב’. לא רק על עצמה באה ללמד, אלא על ‘פרשיות’ נוספות שהודות לרוח המוסר, הטוב והיושר המנשב בתורה בכללותה, ובמפרשי חיינו, הפכו הן להיות ללא אקטואליות ולא רלוונטיות, ולעתים אף לפוגעות ומזיקות לשמה הטוב של התורה, לנו החיים על פיה ולסיכוי שהיא תשוב להיות התרבות הלאומית שלנו. הכשרון להתבונן, לדרוש ולהתחדש, זהו עצם דרכה של תורה, זהו סוד נעוריה הנצחיים. בה ורק בה, תיסלל המסילה לתיקון האדם והעולם.
רב חיים יקר,
תודה רבה על האתר המושקע והיפהפה חזותית ותוכנית…
אני מוצא את האגרת הזו (יענו פוסט…) הזדמנות להתייחס למשפט שכתבת שההיתר הזה גורם לחילול ה’.
אם ההיתר הזה קיים ודאי שהוא גורם לחילול ה’.
ואם הרבנות הראשית תפקיע את תוקף ההיתר הזה – מה יעשה אדם פשוט כמוני שקורה את דברי תורתנו הקדושה והנצחית ואומר לעצמו – “נו טוב זה היתר לא רלוונטי לדורנו…”. איך אפשר לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה?
וכאן נפתחת שאלה כללית יותר בקשר לכל מיני היתרים וגישות שהיו מתאימות לימים עברו ( הרבה מהם קשורים לענייני מגדר וזכויות האשה). איך מתייחסים לכך בלי לטייח??
שלום מושון יקירי!
אענה בקצירת האומר, ודי לחכימא ברמיזא, ובע”ה ארחיב בזב בהזדמנות לא רחוקה.
סוד קדושתה האלוהית ונצחיותה של התורה שבכתב, הוא ריבוי פניה ורבדי המשמעות שלה הצפונים בתמציתיות הסתומה שלה הנחשפים על ידי התורה שבע”פ. תלמידי החכמים שבכל דור ודור (השופט והכהן אשר בימיך [!]) הם המופקדים על מלאכת הקודש הזו. כלי העבודה שלהם, הם המדרש, התקנה והגזרה וכיו”ב. השימוש הנכון בכלים הללו, הוא זה הממשיך להוריד את התורה מן השמיים אל הארץ, ולחברה לחיים בכל דור ודור. זו זכותה, זו חובתה, זה יעודה. זהו פשר: ‘אפילו מה שתלמיד ותיק עתיד להורות (לומר) לפני רבו כבר נאמר למשה בסיני’ (תלמוד ירושלמי (וילנא) מסכת פאה פרק ב). ובשביל שלא ישאר מופשט מידי, הבה נזכור את התמרת ‘שן תחת שן’ בממון, ואת תקנת הפרוזבול של הלל ועוד ועוד.
הרב חיים שלום. אני חייב להגיד שאני מסכים לגמרי עם האמירה המסיימת של המאמר הזה, שאשת יפת תואר היא דוגמא לכך שישנם דברים שרוח המוסר הכלל אנושית התקדמה בהם אל מעבר למקום הראשוני שבו היתה התורה, ובכך התורה צריכה את המוסר, לא פחות ממה שהמוסר צריך את התורה. יחד עם זה הקריאה לרבנות לצאת באופן גלוי כנגד פרשיה זו, נראית לי מיותרת, מכיוון שלא נראה לי שיש מישהו שבאמת מתייחס אליה כשייכת לימינו. גם הסיפור עם הרב איל קרים למיטב הבנתי היה מנותק לחלוטין מהקשרו. בהפוך על הפוך, דווקא קריאה של הרבנות או של כל גורם יהדותי אחר, כנגד פרשיה זו, יכולה לעורר את החשד שיש עוד מישהו שפוי שחושב שהיא רלוונטית.
תודה על הבלוג. נמשיך לעקוב. נתנאל
שלום נתנאל
אני כנראה ה’ממלכתי’ האחרון. אני מתיחס לרבנות הראשית במלוא הרצינות והכבוד ואני מצפה ממנה להיות מנהיגות רוחנית ישרה ואמיצה. לא פניתי לרבנים הראשיים, אלא לרבנות הראשית כמוסד שיש להעצימו בבקורת חיובית ובתפילה, ולא להחריבו בהבל פה. קריאתי מופנית גם אל כל תלמידי החכמים המובהקים, רבני ערים וראשי ישיבות וכיו”ב. אני חושש שדוקא השתיקה הרועמת של הרבנות והרבים היא זו המעוררת את חשדם של רבים…